Halaman

Selasa, 8 September 2015

Perjalanan Jauh Tak Ku Rasa…

Perjalanan jauh tak ku rasa
Kerna hati ku melonjak sama
Ingin berjumpa sanak saudara
Yang selalu bermain di mata

Nun menghijau gunung ladang dan rimba
Langit nan tinggi bertambah birunya
Deru angin turut sama berlagu
Semuanya bagaikan turut gembira

Balik kampung oh oh...balik kampung oh oh...balik kampung oh oh...
hati girang

Tapi saya bukannya hendak balik kampung. Saya hendak balik ke rumah. Balik dari tempat kerja. Sebenarnya Lagu Balik Kampung nyanyian Allahyarham Sudirman bin Haji Arshad adalah lagu yang kadang-kadang saya nyanyikan semasa perjalanan pulang ke rumah.

Maklumlah jarak perjalanan antara rumah dan tempat kerja yang jauh maka kadang-kadang terasa tidak seronok di hati. Hendak pergi ke tempat kerja jauh, hendak pulang ke rumah pun jauh. Itu yang tidak seronok. Namun, untuk menyeronokkan hati maka kadang-kadang lagu Balik Kampung ini saya dendangkan ketika menunggang motosikal.

Perjalanan jauh saya ini memang terasa. Rasa penat sangat dan meletihkan. Dalam fikiran selalu terfikir, “bilalah nak sampai ke rumah? Jauh lagi ke?”.

Apa-apa pun sabar itu menjadi penguat untuk menenmpuh perjalanan ini. Barangkali ada orang yang lebih jauh perjalanannya daripada saya. Kita saja yang tidak tahu.

Apabila menyebut tentang perjalanan yang jauh, saya jadi teringat tentang perjalanan hidup saya yang masih panjang dan jauh. Banyak perkara yang harus saya tempuh. Banyak ilmu yang ilmu yang harus saya pelajari serta banyak pengalaman yang harus saya timba.

Ini baru di dunia, di akhirat entah bagaimana. Perjalanannya lebih jauh dan panjang, dan memakan masa yang sangat lama. Hanya iman dan amalan soleh yang banyak akan memudahkan urusan kita di sana.

Akhirat adalah kampung abadi kita. Syurga adalah tempat kediaman terbaik untuk kita. Oleh itu, ketika di dunia ini jadilah orang yang beriman dan beramal soleh.

Sekadar ini sahaja pesanan ini buat memperingati diri saya dan kepada anda semua. Kadang-kadang beginilah fikiran saya apabila menempuh jalan yang jauh pasti saya akan teringat perjalanan yang jauh di akhirat sana.

Akhir kata, semoga perjalanan yang jauh menjadi dekat, perjalanan yang memakan masa yang lama menjadi sekejap, perjalanan yang lambat menjadi cepat, perjalanan yang membosankan menjadi menyeronokkan, perjalanan yang menyedihkan menjadi menggembirakan dan Allah s.w.t sentiasa menunjukkan jalan yang lurus kepada kita supaya selamat di dunia dan di akhirat.

Tiada ulasan:

Terima Kasih Kerana Sudi Mengunjungi Ke Blog Saya. Lain Kali Singgahlah Lagi!