Halaman

Selasa, 22 September 2015

Salafi Dan GHB Atau PAN

Ketika Mat Sabu bersama-sama dengan PAS sehingga beliau mencapai rekod menjadi timbalan presiden PAS, kecoh seantero Malaysia yang menggembar-gemburkan bahawa beliau berfahaman Syiah serta membawa fahaman tersebut menyerap masuk ke dalam PAS dan Malaysia.

Namun, selepas wujudnya PASMA atau G 18 atau Gerakan Harapan Baru (GHB) atau Harapan Baru atau Parti Islam Progressif atau KITA atau Parti Amanah Negara (PAN) atau Parti Pekerja-Pekerja Malaysia (untuk memudahkan pembacaan kita guna perkataan GHB atau PAN sahaja) tidaklah kedengaran isu Syiah terhadap beliau.

Tup-tup kedengaran ramai golongan salafi yang begitu berminat untuk menyertai GHB. Kemudian, mereka pun masuk GHB. Kenapa mereka masuk GHB? Adakah kerana GHB adalah sebuah gerakan Islam yang memang membawa kepada kebenaran?

Mungkin ada orang yang diluar sana akan membuat hipotesis bahawa kemasukan berama-ramai daripada golongan salafi ke dalam GHB menunjukkan bahawa GHB adalah sebuah jemaah yang lebih memperjuangkan Islam daripada PAS. Hipotesis yang lain ialah Mat Sabu bukan Syiah. Atau beliau adalah pejuang Islam sebenar, kot.

Kenapa setelah wujudnya GHB atau PAN tidak dimainkan lagi isu mengenai Syiah? Why? Why? Why? Mungkin ini propaganda politik semata-mata. Mungkin.

Kalau dulu bukan kemain menghentam PAS dengan mengaitkan PAS ada kena-mengena dengan Syiah. Hal ini kerana ada ura-ura yang menyatakan bahawa dalam kalangan pimpinan PAS ada yang berfahaman Syiah. Rupa-rupanya pimpinan yang dimaksudkan itu sudah keluar dari PAS. 

Katakanlah, suatu ketika dulu dalam PAS memang ada orang Syiah kemudian mereka keluar daripada PAS, ini bermaksud PAS kini dianggotai oleh orang-orang yang benar-benar ikhlas, bersungguh-sungguh, bersih hatinya dari sifat munafik dan istiqamah dalam perjuangan Islam. 

Alhamdulillah, kini PAS bersih daripada fitnah Syiah. PAS bukan Syiah. PAS adalah sebuah jemaah yang memperjuangkan Islam dengan berlandaskan al-Quran dan as-Sunnah dan dasarnya memang Islam.

Apabila difikir-fikirkan, seolah-olah ada dalang yang merancang supaya sesuatu isu itu menjadi hangat, disebarluaskan dan diperbahaskan melalui pelbagai media sehingga mencetuskan suasana yang tidak menyenangkan, menyamankan, selesa dan mengganggu ketenteraman, keamanan, keharmonian dan kesejahteraan pihak yang dilibatkan dan dijadikan mangsa. 

Kini, yang menjadi tanda tanya ialah kenapa ramai golongan salafi masuk GHB atau PAN? Adakah golongan salafi ada membuat kerjasama dengan golongan Syiah? Isu Syiah memang telah selesaikah? Di manakah PASMA? Adakah PASMA itu ialah GHB atau PAN? Benarkah ta’adud jemaah itu suatu perkara yang menguntungkan umat Islam? Siapakah yang berpecah? Siapakah punca perpecahan? 

Selain itu, kenapa semasa muktamar PAS yang lalu Ustaz Ahmad Awang bertanding untuk pemilihan presiden tetapi apabila dalam GHB atau PAN beliau tidak menjadi pengerusi sedangkan semasa itu beliau nampak beriya-riya hendak menjadi presiden PAS, sebaliknya Mat Sabu yang menjadi presiden GHB atau PAN dan Salahuddin Ayub menjadi timbalannya?

Sungguhpun demikian, sekarang Ustaz Ahmad Awang menyandang jawatan sebagai Penasihat Umum PAN. Oh, ya! Adakah dulu beliau ingin menjadi Mursyidul Am PAS tetapi jawatan tersebut tidak dipertandingkan maka beliau pun bertanding dalam pemilihan presiden?

Kesemua di atas adalah persoalan-persoalan yang bermain-main di minda saya sahaja. Kepada anda yang juga merupakan orang yang sentiasa berfikir dan mempunyai pemikiran-pemikiran yang hebat dan brilliant, maka fikir-fikirkanlah dan jangan lupa tepuk dada tanya iman.

Tiada ulasan:

Terima Kasih Kerana Sudi Mengunjungi Ke Blog Saya. Lain Kali Singgahlah Lagi!