Halaman

Ahad, 25 September 2011

Alam Belajar Dan Alam Pekerjaan

Apa kaitannya antara alam belajar dan alam pekerjaan dalam hidup saya? Sebenarnya saya ingin menceritakan tentang masa yang paling best antara belajar dan bekerja. Antara dua alam itu apakah alam yang paling saya sukai? Saya ingin menceritakannya di sini tentang perkara ini. Sebabnya saya telah pernah mengalami kedua-dua alam ini. Masing-masing ada keistimewaannya tersendiri, dan ada pro dan kontranya.

Alam Belajar
Pada saya, sudah tentulah alam belajar lagi best. Banyak keistimewaannya. Masa belajar ialah masa yang menyeronokkan. Seronok yang dimaksudkan ialah dapat mencari ilmu, sedang mengalami proses mencari ilmu dan mengalami suasana kehidupan yang dikelilingi dengan ilmu. Kenangan semasa belajar masih teringat-ingat hingga ke hari ni walaupun saya baru tamat belajar. Walaupun baru tamat tapi saya rasa masa belajar dengan masa sekarang seperti tak boleh dipisahkan. Kalau boleh nak belajar lagi.

Masa belajar la masa yang best. Bila dah bekerja nanti susah nak dapat peluang belajar lagi sebab banyak tanggungjawab. Memang betul. Masa belajar, banyak ilmu yang dipelajari. Tiap-tiap hari belajar ilmu yang baru. Bila belajar rasa semakin banyak yang tak tahu. Jadi, timbul dorongan ingin tahu banyak perkara. Tapi bila dah bekerja belum tentu kita akan update ilmu atau pengetahuan yang baru. Boleh jadi pakai apa saja yang ada. Maksudnya, setakat mana ilmu yang ada masa belajar dulu itulah yang akan digunakan ketika di alam pekerjaan sebab tak sempat nak baca dan hafal ilmu-ilmu baru. Alasannya sibuk, tak ada masa dan sebagainya. Memang betul.

Jadi, sebelum sibuk masa kerja nanti maka masa belajar nilah kena sibukkan diri dengan belajar. Cari ilmu sebanyak-banyaknya. Jangan nanti dah habis belajar baru rasa menyesal. Masa belajar adalah peluang untuk kita mencari ilmu sebanyak-banyaknya. Cari ilmu dengan guru-guru yang mendidik kita, alim ulama dan sebagainya. Cari ilmu di bilik kuliah, di perpustakaan, di kedai buku, di majlis ilmu, dan di mana-mana sahaja. Soal masa kita jugalah yang mesti pandai menguruskan masa untuk mencari ilmu.

Sabda Nabi Muhammad SAW:

عَنْ اَبِى الدَّرْدَاءِ رَضِىَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: سَمِعْتُ رَسُوْلَ اللهِ ÷ يَقُولُ: مَنْ سَلَكَ طَرِيْقًا يَبْتَغِىْ فِيْهِ عِلْمًا سَهَّلَ اللهُ لَهُ طَرِيْقًا اِلَى الْجَنَّةِ، وَاِنَّ الْمَلَائِكَةَ لَتَضَعُ اَجْنِحَتَهَا لِطَالِبِ الْعِلْمِ رِضًا بِمَا صَنَعَ وَاِنَّ الْعَالِمَ لَيَسْتَغْفِرُ لَهُ مَنْ فِى السَمَوَاتِ وَمَنْ فِى اْلاَرْضِ حَتَّى الْحِيْتَانُ فِى الْمَاءِ، وَفَضْلُ الْعَالِمِ عَلَى الْعَابِدِ كَفَضْلِ الْقَمَرِ عَلَى سَائِرِ الْكَوَاكِبِ، وَاِنَّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ اْلاَنْبِيَاءِ، وَاِنَّ اْلاَنْبِيَاءَ لَمْ يُوَرَّثُوْا دِيْنَارًا وَلَادِرْهَمَا، اِنَّمَا وَرَّثُوْا الْعِلْمَ، فَمَنْ اَخَذَهُ اَخَذَ بِخَطٍّ وَافِرٍ. (رَوَاهُ اَبُو دَاوُدَ وَالتُّرْمِذِىُّ)
Maksudnya: Dari Abu Darda’ r.a, katanya: Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda: Barangsiapa menempuh suatu jalan untuk mencari sesuatu ilmu pengetahuan di situ, maka Allah akan memudahkan untuknya suatu jalan untuk menuju syurga, dan sesungguhnya para malaikat itu nescayalah meletakkan sayap-sayapnya kepada orang yang menuntut ilmu itu, kerana redha sekali dengan apa yang dilakukan oleh orang itu. Sesungguhnya orang alim itu nescayalah dimohonkan pengampunan untuknya oleh semua penghuni di langit dan penghuni-penghuni di bumi, sampaikan ikan-ikan yang ada di dalam air. Kuetamaan orang alim atas orang yang beribadat itu adalah seperti keutamaan bulan atas bintang-bintang yang lain. Sesungguhnya para alim ulama adalah pewarisnya para Nabi, sesungguhnya para Nabi itu tidak mewariskan dinar ataupun dirham, hanyasanya mereka itu mewariskan ilmu. Maka barangsiapa dapat mengambil ilmu itu, maka ia telah mengambil dengan bahagian yang banyak sekali. (Riwayat Abu Daud dan Tirmizdi).

Hadis ni membuatkan saya rasa terkesima, teruja, terpesona, terpengaruh, suka dan kagum untuk menuntut ilmu. Menuntut ilmu dengan sebanyak-banyak. Saya hanyak fikir agar saya mendapat kelebihan tu. Sebab itu saya rasa seronok dengan belajar.

Alam Pekerjaan
Bila bekerja kita akan dapat gaji. Dengan gaji tulah kita buat belanja makan minum, tempat tinggal, pakaian, servis kenderaan, bayar bil air, api, elektrik, bayar sewa rumah dan sebagainya. Secara teori dan praktikalnya, kalau nak duit kena kerja. Masa dulu saya bekerja sebab nak kumpul duit untuk sambung belajar.

Walaupun dah bekerja, hati saya tetap berkobar-kobar nak belajar lagi. Saya tak teruja pun dengan kewangan yang diperoleh pada masa tu sehingga memadamkan niat saya hendak belajar. Semakin hari bekerja semakin kuat saya menyimpan duit untuk sambung belajar. Apabila duit semakin banyak saya tak terpengaruh untuk membeli-belah tetapi saya rasa lebih yakin untuk menyambug pelajaran.

Memang ada niat dalam hati nak beli macam-macam barang tapi saya tangguhkan dulu. Saya mengasingkan antara duit untuk beli barang dan sambung belajar supaya tidak bercampur dan terguna duit itu. Apabila duit untuk membeli barang sudah cukup baru saya gunakan duit tersebut. Bila ada duit, banyak benda boleh dibeli. Kalau saya, saya suka beli buku dan barang komputer. Ini barang yang saya suka beli.

Ini keadaan ketika saya bekerja. Masa tu saya berkemampuan untuk membeli apa-apa yang saya mahu. Walaupun asyik dengan bekerja saya tetap tidak lupa untuk sambung belajar. Pada masa tu saya tak rasa pun bekerja lagi bagus daripada belajar. Biasa saja, cuma bekerja ni kerana nak dapatkan duit. Itu saja. Tak ada pun saya rasa malas nak belajar lagi. Niat saya hendak belajar tu tak hilang walaupun ketika bekerja dulu tu banyak manfaat, kebaikan dan kelebihan yang saya dapat.

Saya akui bahawa dengan bekerja kita boleh buat amal ibadah, iaitu bersedekah. Bila ada duit kita bersedakah. Kalau masa belajar memang tak ada duit. Duit yang ada untuk belanja makan je. Terpaksa fikir banyak kali kalau nak bersedekah. Jadi, nak bersedekah kena tunggu bila ada duit lebih. Tapi bila belajar hadis konsep bersedekah ni luas tak semestinya bersedakah dengan duit je, ada banyak benda yang boleh digantikan untuk kita bersedekah. Untuk tahu perkara ni mestilah dengan ilmu juga. Ini pentingnya bila ada ilmu.

Sabda Nabi Muhammad SAW:

عَنْ سَعِيْدِ بن أَبِى بُرْدَةَ عَنْ أَبِيْهِ عَنْ جَدِّهِ عَنِ النَّبِىِّ ÷ قَالَ: عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ صَدَقَةٌ، قِيْلَ: أَرَأَيْتَ إِنْ لَمْ يَجِدْ؟ قَالَ: يَعْتَمِلُ بيديهِ فينفعُ نضَهُ ويتصدقُ. قَالَ: قِيْلَ: أَرَأَيْتَ إِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ؟ قَالَ: يُعِيْنُ ذا الحاجةِ الْمَلْهُوْفَ. قَالَ: قِيْلَ لَهُ: أَرَأَيْتَ إِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ؟ قَالَ: يَأْمُرُ بالمعروفِ أو الخيرِ. قَالَ: أَرَأَيْتَ إِنْ لَمْ يَفْعَلْ؟ قَالَ: يُمْسِكُ عَنِ الشَّرِّ فَإِنَّهَا صَدَقَةٌ. )رَوَاهُ مُسْلِم(
Maksudnya: Wajib atas setiap orang muslim untuk bersedekah. Dikatakan kepada beliau, Bagaimana bila ia tidak mampu? Beliau menjawab, Ia bekerja dengan kedua tangannya, sehingga ia menghasilkan kemanfaatan untuk dirinya sendiri dan juga bersedekah. Dikatakan lagi kepadanya, Bagaimana bila ia tidak mampu? Beliau menjawab, Ia membantu orang yang benar-benar dalam kesusahan. Dikatakan lagi kepada beliau, Bagaimana bila ia tidak mampu? Beliau menjawab, Ia memerintahkan dengan yang makruf atau kebaikan. Penanya kembali berkata, Bagaimana bila ia tidak (mampu) melakukannya? Beliau menjawab, Ia menahan diri dari perbuatan buruk, maka sesungguhnya itu adalah sedekah. (HR. Muslim).

Kesimpulannya, saya lebih suka belajar. Saya suka mencari ilmu. Saya juga suka bekerja. Dua-dua boleh belaka. Sama ada saya bekerja sambil belajar atau selepas belajar baru bekerja, iaitu semasa belajar saya hanya tumpu pada belajar sahaja.

Sekian, Wassalam.

Tiada ulasan:

Terima Kasih Kerana Sudi Mengunjungi Ke Blog Saya. Lain Kali Singgahlah Lagi!