Halaman

Isnin, 26 September 2011

Pagi Yang Sibuk

Bangun pagi teringat ada kerja yang belum setel lagi. Rasa menggelabah. Cuak pun ada. Pening kepala memikirkannya bagaimana nak selesaikannya.

Mulalah rasa malas, letih, mengantuk, tak bermaya, dan berputus asa.

Perasaan tadi bertembung dengan perasaan serba salah sekiranya tak buat kerja-kerja yang mesti disiapkan itu.

Kelam-kabut jadinya. Tergesa-gesa. Nak cepat. Fikiran kusut, serabut, bercelaru dan buntu. Tension, tension, tension. Pressure. Sekarang dalam tekanan. Dalam ketegangan.

Rileks. Tenang, tenang. Bawa bertenang. Tenangkan fikiran. Rileks. Selesaikan kerja dan masalah satu-persatu. Buat kerja dengan tidak laju sangat dan tidak lambat sangat.

Fikiran mesti positif. Fikiran mesti optimis. Fikir yang baik-baik akan berlaku nanti. Jangan fikir yang bukan-bukan. Jangan buat berbagai-bagai andaian buruk seperti kena marah, tak sempat siapkan kerja dan sebagainya. Jangan mengalah. Jangan berputus asa.

Suatu perkara yang mesti diingatkan ialah jangan kata kalau untuk perkara yang sudah berlaku. Contohnya, kalau ada benda ni mesti dah siap pagi ni, kalau buat malam tadi atau semalam mesti kerja ni dah siap dan sebagainya.

Banyak sangat kata kalau. Kalau, kalau, dan kalau. Tak habis-habis nak menyatakan kalau bagi perkara yang dah berlaku. Nampak sangat nak menyalahkan sesuatu apabila sedang mengalami masalah dan kesusahan. Nampak sangat benda yang dikalaukan itu sangat penting untuk menyiapkan kerja. Padahal benda tu tak sabit pun.

Sebenarnya kesemua itu bergantung kepada cara kita menyelesaikan kerja dengan cara memudahkannya, membuat sesuatu berdasarkan kemampuan dan memanfaatkan apa-apa yang ada di sekeliling kita.

Kita boleh fikirkan caranya sebab kita ada akal. Akal digunakan untuk berfikir. Gunakan akal dengan sebaiknya dan optimumkan penggunaannya untuk memajukan diri. Adapun kerja, mesti ada perancangan dan pelaksanaan yang baik seperti lakukan kerja dengan teratur, buat susunan kerja dengan kemas dan bekerja dengan sistematik.

Sekian, Wassalam.

Tiada ulasan:

Terima Kasih Kerana Sudi Mengunjungi Ke Blog Saya. Lain Kali Singgahlah Lagi!