Halaman

Ahad, 4 September 2011

Sembang Raya Aidilfitri

Antara perkara baik yang digalakkan ketika menyambut aidilfitri ialah ziarah ke rumah saudara seislam dan seiman dengan kita. Pada hari raya aidilfitri ramai orang tidak melepaskan peluang cuti raya ini dengan ziarah-menziarahi, kunjung-mengunjung ke rumah saudara-mara, kawan-kawan, rakan taulan, sahabat handai, teman seperjuangan dan sebagainya. Dengan berziarah kita boleh bertanya khabar dan bermaaf-maafan.

Kalau di sini, ziarah tu kita cakap beraya. Jadi, melihatkan suasana tersebut kita ni suka beraya tak kira tempat tu dekat ke jauh ke memang kita nak beraya. Katanya masa ni la boleh jumpa saudara-mara atau kawan-kawan yang dah lama tak jumpa dan juga jarang jumpa. Masa lain susah dah nak jumpa sebab sibuk bekerja. Jadi takde masa nak jumpa.

Kadang-kadang tu bila asyik beraya sampai lupa dah tengah malam masih pergi beraya. Mana taknya, kat KL ke Selangor ke… mana-mana jalan ada je yang jem (sesak). Itu yang jadi lambat nak sampai ke rumah orang yang nak kita beraya. Sabar je la.

Sebenarnya apa yang saya perasan benda yang sering dibualkan oleh mereka yang beraya pada tahun ni ialah bercakap pasal rumah, kereta, nikah kahwin, bisnes, harga barang dan lain-lain. Sesekali saya ada terfikir asyik sembang tentang benda-benda yang ada di dunia je. Suka dan sibuk sembang tentang hal-hal keduniaan. Saya jadi terfikir bila nak sembang pasal kehidupan di akhirat.

Saya rasa takpe je sembang pasal hal-hal duniawi tapi jangan sampai dunia tu masuk atau meresap ke dalam hati takut nanti jadi lupa daripada mengingati Allah. Teringat rumah, kereta, bisnes sampai lupa nak ingat Allah. Kalau ambil dunia ini untuk keperluan dan meneruskan kehidupan dalam menjalani dan melaksanakan syariat Allah, beribadah kepada Allah itu dibolehkan. Sebab itu kita kena seimbangkan keperluan dunia dan akhirat.

Kita kena bekerja untuk dapatkan duit supaya boleh digunakan untuk membeli makanan. Bila makan kita tak lapar dan kita dapat jaga kesihatan kita. Lepas tu kita akan bertenaga untuk beribadah kepada Allah. Di samping itu, kita boleh meneruskan lagi pekerjaan kita pada hari esoknya. Duit yang ada kita infakkan sebahagiannya ke jalan Allah seperti beresedakah dan mengeluarkan zakat. Derma jihad pun boleh. Kita bantu saudara-saudara Islam kita yang susah, yang negara mereka dalam peperangan seperti Palestin.

Berbalik kepada sembang raya tadi, saya lebih suka kalau kita ada selitkan juga tak kira la banyak ke sikit ke… sembang tentang agama, mengingati mati, ingat akhirat, ingat Allah supaya dengan cara demikian kita tak sembang benda yang lagho tapi sembang kita boleh dapat pahala dan meningkatkan iman, dan takut dan gerun kita kepada Allah.

Takkan tak boleh buat kot. Mesti boleh punya la. Kalau masa puasa bulan Ramadhan hari tu kita boleh perbanyakkan buat amalan-amalan soleh, jadi tak mustahillah pada bulan Syawwal ni kita boleh terus melakukannya lagi. Insya-Allah.

Apa yang saya tulis ni adalah untuk bermuhasabah diri terutamanya kepada diri saya terlebih dahulu dan juga kepada kita semua. Akhir kata, marilah sama-sama kita sentiasa ingat Allah, ingat mati dan ingat akhirat. Sesungguhnya, manusia yang cerdik ialah mereka yang mengingati mati.

Sabda Nabi Muhammad saw yang bermaksud:

Abdullah bin Umar Radhiallahu’anhuma berkata, bahawa ketika dia sedang duduk-duduk di sisi Rasulullah saw. Lalu datang seorang lelaki memberi salam dan bertanya kepada Rasululla: siapakah yang lebih utama (lebih baik) di kalangan orang yang beriman? Jawab Rasulullah saw: orang yang lebih baik di kalangan orang beriman ialah mereka yang berakhlak mulia.

Kemudian lelaki itu bertanya lagi: siapakah orang yang paling cerdik di kalangan orang yang beriman? Jawab Nabi saw: orang yang paling cerdik di kalangan orang yang beriman ialah mereka yang banyak mengingati mati dan banyak membuat persiapan untuk menghadapi mati.

Tiada ulasan:

Terima Kasih Kerana Sudi Mengunjungi Ke Blog Saya. Lain Kali Singgahlah Lagi!