Halaman

Sabtu, 21 Januari 2012

Hadaiq Iman: Taman-Taman Iman

hadaiq iman part 1 

 

hadaiq iman part 2

  

hadaiq iman part 3

 

Sebenarnya saya sering terfikir bila la boleh belajar di Yaman. Saya selalu berharap agar dapat belajar di sana. Kalau ikutkan hajat hati memang nak belajar di Jameah Iman tapi orang kata susah belajar di situ dan kelayakan kemasukan mesti umur kurang dari 25 tahun. Kalau nak masuk juga mesti buat rayuan. Ini yang saya dengar dari cakap-cakap orang. Tak tau la hal yang sebenarnya...

Tentang susah belajar tu... di dunia ni mana ada perkara yang mudah... kebanyakannya susah belaka... jadi kenalah berusaha dengan bersungguh-sungguh sehingga berjaya. Apa-apa pun masa belajar mesti ada kesungguhan! 

Bagi saya kalau tak dapat jadi pelajar sepenuh masa di Jameah Iman tapi kalau dapat jadi pelajar mustamik pun dah kira ok. Apa-apa pun yang paling penting sekarang ialah saya mesti boleh menjejakkan kaki di yaman dan belajar di sana suatu hari nanti... insya-Allah.

Rasanya kalau saya dapat belajar di Yaman pun dah kira ok... ok sebab kalau hajat belajar di sana dah tecapai... tak kira la belajar di jameah mana pun... tapi saya mungkin pilih Jameah Ulum sebab saya dengar jameah tersebut lebih bersistem seperti kelas wajib hadir... tapi kalau ditakdirkan tak dapat belajar di sana, saya redha saja la... mungkin ada peluang di tempat lain. Mudah-mudahan Allah beri dan gantikan sesuatu dengan yang lebih baik... yang tu kena yakin la.

Sesungguhnya, hati, perasaan dan semangat saya terhadap menuntut ilmu masih dan sangat tinggi... walaupun pada hakikatnya saya bukanlah best student... maksudnya pelajar pintar... saya pelajar sederhana... biasa-biasa saja... tapi saya mempunyai keinginan yang kuat untuk belajar ilmu agama... ilmu Allah ni dengan lebih mendalam lagi. Insya-Allah.

Saya ingin menjadi orang faham tentang agama... yang mampu menyampaikan ilmu ini kepada orang lain supaya mereka pun faham tentang agama... di samping Islam dipraktikkan dengan sempurna, serta dibela, ditegak dan didaulatkan di atas muka bumi ini. 

Tiada ulasan:

Terima Kasih Kerana Sudi Mengunjungi Ke Blog Saya. Lain Kali Singgahlah Lagi!