Halaman

Isnin, 23 Januari 2012

Bila Mahu Mengenal Tuhan?

Jawapannya sekarang.

Nak tunggu bila lagi? Nak tunggu bila umur dah tua. Masa tu dah tak larat nak bergerak, berjalan, melihat, mendengar, bercakap dan lain-lain. Serba-serbi dah tak larat. Tak mampu. Belum pasti lagi masa tu akal masih waras. Entah nyanyuk entah tidak. Kalau akal dah tak waras, dah nyanyuk bagaimana nak ingat? Kalau benarlah seperti demikian bagiamana nak kenal Tuhan? Bagaimana nak beribadah kepada Tuhan? Bagaimana nak mendekatkan diri kepada Tuhan?

Kalau ketika tua pun dah tak larat nak kenal Tuhan apatah lagi nak kenal Tuhan bila roh hendak dicabutkan dari jasad. Apabila roh sudah sampai di kerongkong baru nak kenal Tuhan, sedar, insaf dan bertaubat. Masa tu dah tak sempat. Dah terlambat. Pintu taubat dah tertutup. Fikir-fikirkanlah.

Oleh hal yang demikian, sekarang adalah masa untuk mengenal Tuhan. Jangan berlengah, bertangguh dan bernanti. Apabila ajal sudah menjemput baru nak menyesal. Penyesalan pada masa itu tiada gunanya lagi. Sedarlah bahawa manusia tidak mengetahui tentang waktu ajal akan tiba. Tak semestinya manusia itu akan mati bila usia sudah tua kerana ada yang mati ketika dalam rahim ibu, ketika kanak-kanak, remaja, dewasa dan tua. Kita tidak tahu. Allah sahaja yang tahu kerana Allah Yang Maha Mengetahui.

Fikir-fikirkan dan renung-renungkanlah. Berapa banyakkah amal ibadah kita sekarang? Berapa banyak kalikah kita bersyukur dan mengingati Allah? Kalau masih sedikit kenapa tidak mahu mengenal Tuhan sekarang?

Fikir-fikirkan dan renung-renungkanlah. Sekarang adalah masa untuk mengenal Tuhan. Selagi diberi kemampuan, masa yang lapang, masa muda, kesihatan dan kehidupan maka berusahalah untuk mengenal Tuhan. Setelah mengenal Allah dan beriman dengan-Nya maka teruskanlah beristiqamah dengan beramal soleh, dan melakukan perintah-Nya dan menjauhi serta meninggalkan larangan-Nya. Hal ini sebagaimana yang terdapat dalam hadis Nabi s.a.w. yang sepatutnya direnungi, difahami dan dihayati:

عَنْ أَبِيْ عَمْرٍو وَقِيْلَ أِبِيْ عَمْرَةَ سُفْيَانَ بْنِ عَبْدِ اللهِ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: قُلْتُ يَا رَسُولُ اللهِ! قُلْ لِيْ فِيْ الإِسْلاَمِ قَوْلاً لاَ أَسْأَلُ عَنْهُ أَحَدًا غَيْرَكَ، قَالَ: قُلْ آمَنْتُ بِاللهِ ثُمَّ اسْتَقِمْ. (رواه مسلم)
Maksudnya: Dari Abu Amr, ada juga yang mengatakan dari Abu ‘Amrah Sufyan bin Abdullah radhiallahu‘anhu katanya: Aku berkata, wahai Rasulullah! Katakan kepada aku tentang Islam satu perkataan yang tidak akan aku tanyakan lagi kepada seorang pun selainmu. Baginda bersabda: Katakanlah, aku beriman kepada Allah, kemudian hendaklah engkau beristiqamah. (Riwayat Muslim)

Sekian, Wallahu’alam.

Tiada ulasan:

Terima Kasih Kerana Sudi Mengunjungi Ke Blog Saya. Lain Kali Singgahlah Lagi!