Halaman

Selasa, 30 Ogos 2011

Maaf

Saya ingin memulakan tulisan yang dah lama terhenti ini dengan memohon maaf. Sempena hari raya aidilfitri ini saya ingin meminta maaf zahir dan batin.

Kebiasaanya pada hari inilah orang kita akan meminta maaf. Saya rasa lagi baik kita amalkan bermaaf-maafan ni sepanjang tahun. Maksudnya minta maaf ni bukan sahaja dilakukan pada hari raya tetapi sering dilakukan pada tiap-tiap hari.

Orang beriman itu digalakkan melakukan muhasabah diri lebih-lebih lagi sebelum tidur. Kalau teringat ada orang buat kita rasa marah dan sakit hati kita maafkannya. Kalau kita teringat kita pula ada buat silap dengan orang kita pula cepat-cepat kena minta maaf. Kalau tak sempat buat hari ni, kita buat esok. Yang penting dapat minta maaf.

Kadang-kadang kita tak sengaja buat salah dengan orang dan kadang-kadang kita juga tak sedar atau perasan telah buat salah dengan orang lain. Rupa-rupanya tanpa kita tahu dan sedar ada orang berasa hari terhadap kita. Kalau orang buat kita berasa hati mungkin kita boleh maafkan tapi kalau orang lain kita tak tahu sebab kita tak tahu isi hati orang. Hanya Allah sahaja yang tahu.

Jadi, oleh sebab yang demikian saya nak meminta maaf sekiranya berlaku insiden seperti yang disebutkan.

Sebenarnya sehingga ke hari ini saya berasa kagum dengan sifat mulia Nabi Muhammad saw. Baginda adalah seorang pemaaf. Banyak kisah yang dalam kitab sirah menunjukkan baginda seorang pemaaf yang saya rasa tak perlu saya ceritakan di sini, mungkin anda boleh membacanya sendiri buku-buku sirah Nabi Muhammad.

Jadi, sekali lagi saya ingin meminta maaf. Selama ini saya terfikir-fikir nak letak tajuk apa untuk update blog ni tapi tak dapat-dapat idea juga. Itu yang jadi lama sangat tak update. Jadi hari ini saya mula semula.

Ermm, rupa-rupanya susah juga saya nak konsisten dalam dunia penulisan ni. Apapun saya akan berusaha untuk jadi lebih baik lagi. Akhir kata saya ingin meminta maaf lagi. Rasanya tak salah kalau saya ulang tulis ayat ‘saya ingin meminta maaf’ banyak kali sebab lagi pun tajuk artikel kali ni ialah maaf.

Maaf, maaf, maaf, maaf, maaf…

Tiada ulasan:

Terima Kasih Kerana Sudi Mengunjungi Ke Blog Saya. Lain Kali Singgahlah Lagi!