Halaman

Ahad, 21 Februari 2010

Sudah Sedekad…

Al-fatihah. Saya hadiahkan surah al-Fatihah kepada Rasulullah s.a.w., ahli keluarganya, para sahabatnya, muslimin dan muslimat, dan Allahyarhamah nenek saya (belah emak).

Sudah sedekad Allahyarmah nenek saya meninggal dunia. Beliau meninggal dunia pada 28 Februari 1999. Pada masa itu saya form 2. Ingat lagi. Suasana yang penuh dengan hiba dan sendu. Kita sebagai manusia biasa memang mempunyai perasaan sedemikian. Namun, Islam mengajar kita jangan sampai maratap ketika menghadapi kematian ahli keluarga.

Pada hari ini saya sekeluarga pulang ke kampung kerana mak cik saya (adik bongsu emak) buat kenduri tahlil arwah untuk nenek. Majlis sebegini telah menjadi kebiasaan bagi masyarakat kampung yang juga dibuat pada waktu malam.

Pada asalnya kenduri ini hendak diadakan pada minggu depan tetapi oleh sebab ada jiran kampung hendak buat kenduri pada hari tersebut.

Semoga roh Allahyarhmah nenek dan sekalian roh orang-orang Islam yang telah meinggal dunia dicucuri rahmat Allah. Kita yang masih hidup ini perbanyakkanlah amalan, menghisab diri dan zikrulmaut.

Sekian, wassalam.

Tiada ulasan:

Terima Kasih Kerana Sudi Mengunjungi Ke Blog Saya. Lain Kali Singgahlah Lagi!