Halaman

Sabtu, 20 Februari 2010

Selagi Mentari Menyinar Kehangatan Terasa

 
Besar.. bukit ni dekat dengan rumah saya. Gambar ni diambil pada pukul 10.14 pagi.

Seperti yang dijanjikan hari ni nak makan kenduri. Sementara menunggu Omar sampai saya duduk di ruang tamu sambil membaca surat khabar. Janji pukul 11 pagi. Kalau tidak dia nak datang lagi awal tapi saya minta dia datang lewat sikit sebab saya nak pergi pasar dulu .

Kami pergi naik van Omar. Antara yang pergi ialah saya, Omar, Muhaimin dan Fikri. Selepas mereka sampai, omar menyatakan bahawa hendak mengambil Khair di rumahnya tetapi Khair pergi ke sana dengan menaiki motosikalnya.

Majlis walimatulurus itu di Dewan Serbaguna Masjid Tunku Mizan (Masjid Besi) Presint 3, Putrajaya. Pengantinnya ialah Muhammad Najib Ismail dan Tengku Farzaana Tengku Ahmad. Majlis  kenduri ini bagi pihak pengantin perempuan, penganti lelaki di Ajil, Terengganu pada 27 hari bulan, minggu depan.

“Nak masuk situ kena pakai kad undangan sebab tu lebih baik kita pegi ramai-ramai, masuk sama-sama”, antara kata-lata Omar yang sedang mengingatkan kami semua.

Nak sampai di sana susah lah jugak sebab masing-masing tak tau kat mana. melilau-liau jugak... tanya orang baru jumpa cari jalan. Alhamdulillah tak sesat. Aduh... lagi memeritkan bila rasa panas sangat. ye la sekarang ni musim panas. 

“Kat akhirat macam mana la nanti... apa... matahari dekat dengan kepala...”, kata Fikri.

Omar mencelah, “Baguslah ada ingat tentang akhirat. Kau nak tahu tak, bila kita ingat akhirat sedetik je... mmm kita boleh dapat 1000 ke berapa pahala. Lebih kurang banyak macam tu la”. Omar tak pasti berapa banyak pahala yang akan dapat bila ingat akhirat walau sedetik. Dia tak ingat kot berapa.



Tahniah, Najib!... dari kiri: saya, Fikri, Omar, Najib (pengantin) dan Muhaimin. Kami doakan semoga enta dan zaujah berbahagia hingga anak, cucu dan akhir hayat... amin. Eh! Mana Khair? Owh, Khair tengah ambil kitorang hehe...

Selepas dah jumpa Najib, kami pun pergi solat Zohor. Besar juga Masjid Besi ni macam Masjid Putrajaya.


Rasa dekat je... nun jauh di sana Masjid Putrajaya.

Selepas itu, Kami pergi ke Puduraya sebab nak hantar Fikri. Dia nak balik Johor. Bas dia pukul 4 petang. Sebelum tu, dia belanja kami makan KFC. Fuh... masa-masa musim panas macam ni makan KFC pastu duduk dalam tempat yang berhawa dingin... memang sedap!

Terima kasih Fikri belanja kami makan KFC.

Perjalanan diteruskan lagi. Kitorang pegi Low Yatt pulak. Port yang banyak barang baik punye! Kat situ banyak barang komputer. Omar nak survey harga barang. Muhaimin pula beli keybord. Saya tak beli apa-apa. Saya nak simpan duit untuk beli buku je. Insya-Allah kalau esok tak ada apa-apa hal saya nak pegi KL beli buku.
 

Jem... tu dia jalan, nak gerak pun susah. Kalau bahasa Indon macet (mau cepat).

Dalam pada itu, Omar yang bijaksana tu memberi pandangan,

“Lepas ni kalau nak pegi KL mesti naik kereta yang ada aircond, gear auto bukan manual... baru tak panas, tak penat, baru selesa.”

“Ana ingat kita balik pukul 7 baru redup.”

“Kalau balik pukul 6... rasa melegak lagi kat tempat ana.”

Saya dengar je.

Alhamdulillah, sejuknya... rasa lega bila dah masuk dalam Low Yatt. Masing-masing berasa nikmat selepas merasakan azab daripada kehangatan matahari. 

Saya sabar je.
 

Redup... dah petang baru ok.

Selepas penat berjalan, Khair mengajak kami pegi minum. Biasalah musim panas macam ni memang rasa dahaga je. Saya, Khair dan Muhaimin minum sambil berbual-bual di gerai Plaza Imbi. Omar tak pegi sebab dia tak larat nak berjalan lagi. Dia rehat di Low Yatt.

Dalam pukul 6 lebih kurang, kami pun balik. Petang tu nampak nak hujan tapi tak jadi hujan. Alhamdulillah, semuanya selesai dengan baik-baik sahaja.
 

Tiada ulasan:

Terima Kasih Kerana Sudi Mengunjungi Ke Blog Saya. Lain Kali Singgahlah Lagi!