Halaman

Ahad, 14 Februari 2010

Karakter Seorang Penulis Yang Berjaya


-   Tidak menulis sebelum benar-benar menguasai masalah yang akan ditulisnya.

-   Mengumpulkan idea-idea yang berserakan, meringkas ungkapan-ungkapan yang panjang, menyusun ciri-ciri penting dengan rapi, cermat dan kemudian menjelaskannya dengan terang. Inilah tujuan menulis sebenarnya.

-   Menghayati apa yang ditulis, tidak terlalu singkat hingga membingungkan dan tidak terlalu berjela-jela hingga membosankan.

-   Menggunakan ungkapan yang baik, kata-kata yang mudah dicerna dan menjauhi kata-kata asing yang kurang dikenali pembaca.

-   Menilai apa yang telah ditulis, merujuk menilai kepada orang yang lebih tahu, membincangkannya dan menguji analisa-analisanya. Setelah itu, baru menulis lagi dari awal.

-   Mencari masalah-masalah yang belum banyak dibahas dan juga diperlukan orang ramai.

-   Hanya menulis masalah –masalah yang sesuai dengan bidang keilmuannya. Ertinya, jangan sampai menambah masalah-masalah yang tidak dikuasainya. Oleh sebab perkara itu akan sangat memalukan.

-   Membuang daripada tulisannya segala macam kebohongan, kesalahan, kata-kata kotor, cacian dan kata-kata yang menyakiti orang lain.

-   Tidak mudah terpesona dengan apa yang ditulisnya, atau ujub dengan hasil karyanya sendiri. Sebab, itu adalah cubaan.

-   Menyebutkan nama-nama orang yang dinukil atau dikutip pendapatnya. Tidak mencuri atau menghapus karya orang lain.

Allah swt berfirman:
...وَمَنْ يَغْلُلْ يَأْتِ بِمَا غَلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ...(۱٦۱)

…dan sesiapa yang berkhianat (menggelapkan sesuatu), ia akan bawa bersama pada hari kiamat kelak apa yang dikhianatinya itu…
[Ali-Imran: 161]

Sumber: Dr. ‘Aidh Abdullah al-Qarni, Rahsia Tokoh Yang Berjaya.

Ps: Mudah-mudahan tulisan ini menjadi pendorong kepada saya untuk terus menulis. Insya-Allah. Selamat Beramal!

Tiada ulasan:

Terima Kasih Kerana Sudi Mengunjungi Ke Blog Saya. Lain Kali Singgahlah Lagi!