Halaman

Isnin, 31 Ogos 2009

Fasa ke-2


Alhamdulillah, pagi Isnin ini pagi yang indah, ceria dan sejahtera. Alhamdulillah pagi ini cuacanya baik. Rasa nyaman sekali. Sesekali tika melihat pemandangan di luar jendela ternampak kabus. Berwarna putih. Tidak hilang lagi kerana sinaran matahari masih belum kelihatan. Bagaimanapun, pagi ini rasa nyaman.

Alhamdulillah, hari ini merupakan hari yang ke sepuluh kita berpuasa pada tanggal 31 Ogos 2009. Begitu pantas masa berlalu. Sungguhpun demikian, suasana pada ketika ini lebih dirasai dengan suasana puasa. 

Apabila sudah masuk hari yang kesepuluh bermakna kita telah melepasi fasa yang pertama dalam bulan Ramadan. Selepas itu, kita akan masuk ke fasa yang kedua pula. Begitulah seterusnya sehingga fasa yang terakhir, iaitu fasa ketiga.

Adakah kita sudah bermuhasabah diri kita tentang keadaan puasa kita? Bagaimana puasa kita pada fasa yang pertama?

Jika puasa pada fasa pertama itu dilaksanakan dengan lupa dan alpha dan banyak perkara yang sia-sia, masa belum terlambat untuk merebut kembali peluang keemasan yang ada pada masa ini. Peluang yang diberikan oleh Allah kepada hamba-Nya yang inginkan rahmat, keampunan dan syurga-Nya.

Fasa yang dimaksudkan adalah seperti sabda Nabi Muhammad, “Permulaannya rahmat, pertengahannya keampunan dan penutupnya dimerdekakan daripada api neraka.”

Bagi fasa kedua ini, laksanakanlah puasa dengan lebih bersungguh-sungguh lagi.

Sekian, Wallahua’lam.

Tiada ulasan:

Terima Kasih Kerana Sudi Mengunjungi Ke Blog Saya. Lain Kali Singgahlah Lagi!