Halaman

Rabu, 12 Disember 2012

Masih Dalam Proses... Kuasai Ilmu, Bahasa Arab Dan Al-Quran

Assalamualaikum. Apa khabar semua? Saya harap anda semua sihat wal-afiat hendaknya. Semoga ceria, gembira dan bahagia selalu. Marilah kita memanjatkan kesyukuran sebanyak-banyaknya kepada Allah s.w.t. atas nikmat-Nya yang tidak terhingga banyaknya. 

Alhamdulillah, saya masih lagi diberikan kesempatan, peluang dan idea untuk menulis oleh Allah s.w.t.. Mudah-mudahan latihan yang dibuat semakin bertambah baik dari semasa ke semasa. Insya-Allah. Begitu juga dengan beberapa perkara ini yang akan saya ceritakan dalam entri ini. Perkara yang saya rasakan itu adalah penting bagi diri saya yang mesti dipelajari, dilatih dan diasah.

Sepanjang saya berada di sini saya terfikir bahawa saya mesti menguasai beberapa perkara ini yang sememangnya dirasakan penting pada masa ini. Perkara yang mesti dikuasai itu ialah ilmu, bahasa Arab dan hafaz 30 juz al-Quran.

Ilmu
Ilmu yang dimaksudkan ialah ilmu agama. Ini yang terutama. Kemudian ilmu-ilmu dunia yang lain seperti sains, sejarah dan pengetahuan am yang berkait dengan dunia dan keadaan semasa. Ilmu dikuasai supaya tidak ketinggalan.

Ilmu itu menjadikan seseorang alim, pandai, bijak, cerdik, cerdas, geliga, maju, hebat, bagus, berfikiran terbuka, kreatif, ada idea baru dan bernas, ada pandangan sendiri, tidak taklid buta, tidak jumud, tidak mundur, pencetus perubahan dan sebagainya.

Menuntut ilmu itu juga adalah antara cara untuk mendekatkan diri kepada Allah, mengingati-Nya, mengingati kematian, akhirat, syruga dan neraka, tahu dosa pahala dan halal haram, mendapat keredhaan-Nya, ditinggikan darjat oleh-Nya, semakin takut, taat, malu dan bersyukur kepada-Nya, mendapat kemuliaan, mendapat pahala, dan mendapat syurga-Nya.

Bahasa Arab
Saya mesti berusaha sehingga mampu bercakap bahasa Arab dengan baik. Saya mungkin lama di sini, jadi sudah tentu saya akan berkomunikasi dengan orang Arab. Mungkin juga saya akan merantau ke sekitar atau ke seluruh timur tengah demi mencari ilmu dan pengalaman.

Adapun sekiranya saya ingin pergi ke eropah suatu hari nanti misalnya, sudah tentu saya perlu bercakap dalam bahasa Inggeris. Mungkin semasa saya belajar bercakap bahasa Arab, saya juga tidak lupa untuk belajar bahasa Inggeris.

Dalam proses mempelajari bahasa Arab, saya rasa saya bukan sahaja belajar bercakap bahasa Arab bahkan belajar sehingga boleh membaca kitab Arab, menterjemah kitab Arab dan menulis dalam bahasa Arab. Kadang-kadang terfikir dan muncul persoalan, apa gunanya belajar agama kalau tidak pandai bahasa Arab?

Oleh hal yang demikian, saya mesti pandai bahasa Arab, saya mesti pandai bercakap bahasa Arab, saya mesti pandai membaca kitab Arab, saya mesti pandai menterjemah kitab Arab dan saya mesti pandai menulis dalam bahasa Arab.

Hafaz 30 Juz al-Quran
Saya fikir kalau hendak menjadi ulama mesti berjaya menghafaz 30 juz al-Quran. Boleh dikatakan ulama-ulama terdahulu telah dapat menghafaz keseluruhan al-Quran sejak kecil lagi. Malu rasanya diri ini apabila menyingkap kisah tersebut kerana belum berjaya menghafaz keseluruhan al-Quran.

Oleh hal yang demikian, saya patut mencontohi mereka. Kini, saya masih dalam proses. Saya target sebelum balik ke Malaysia saya sudah dapat menghafaz 30 juz al-Quran. Insya-Allah. Saya sedang berusaha ke arah tersebut.

Saya fikir setelah pulang ke Malaysia saya rasa tanggungjawab kepada masyarakat adalah besar. Contohnya ketika solat berjemaah, pasti ahli qariah akan meminta kita menjadi imam. Selalu kedengaran cakap-cakap orang bahawa pelajar yang belajar di timur tengah ini mesti boleh menjadi imam, mengajar ilmu agama dan memimpin masyarakat.

Sudah tentulah demikian kerana ilmu yang dipelajari bagi mijoriti pelajar lepasan timur tengah adalah ilmu agama. Oleh itu, mereka adalah pihak yang sepatutnya kehadapan dalam hal-hal agama. Memimpin, membetulkan dan membaiki masyarakat, mengeluarkan mereka daripada kejahilan dan mengajarkan mereka agama supaya mereka faham dan dapat mengamalkannya dengan mengikut syariat.

Berbalik kepada menghafaz 30 juz al-Quran, saya fikir bahawa mengingati keseluruhan al-Quran adalah termasuk dalam salah satu kekuatan seseorang pendakwah. Jadi, saya fikir saya mesti berusaha dan dapat menghafaz keseluruhan al-Quran. Insya-Allah. 

Kalau kita baca buku cara menghafal al-quran kita pasti akan dapati di dalamnya menyatakan hal-hal seperti tentang menjaga adab terhadap al-Quran, adab dengan guru, memperbaiki bacaan, membaca al-Quran dengan tajwid yang betul, menghargai masa, disiplin ketika menhafaz, menjauhi maksiat dan dosa, dan sebagainya.

Sehubungan dengan itu, menghafaz al-Quran akan menjadikan seseorang itu baik bacaan al-qurannya, mempunyai ingatan yang kuat, akhlak yang baik dan masa depan yang cerah, iaitu di akhirat kelak. Wallahu’alam.

Penutup
Demikianlah tiga perkara penting bagi saya. Saya rasa dengan tiga perkara ini saya yakin saya boleh pergi ke mana-mana sahaja tanpa kesukaran. Saya boleh berdikari meskipun berada di tempat orang. Jadi, terlebih dahulu perancangan, persediaan dan persiapan juga adalah penting dan mesti dilakukan. Seterusnya saya minta doakan saya dan sahabat-sahabat saya yang sedang belajar ini berjaya dalam pelajaran, dan berjaya di dunia dan di akhirat.

Sekian sahaja daripada saya yang mempunyai kelemahan dan kekurangan. Insya-Allah berjumpa lagi. Assalamualaikum. 

Tiada ulasan:

Terima Kasih Kerana Sudi Mengunjungi Ke Blog Saya. Lain Kali Singgahlah Lagi!