Halaman

Ahad, 18 November 2012

Minggu Peperiksaan

Assalamualaikum. Apa khabar semua? Harap semua sihat wal-afiat hendaknya.

Minggu ni di Jameah Iman merupakan minggu peperiksaan bagi semester akhir. Peperiksaan ini tidak wajib kepada pelajar baru macam saya tapi hanya wajib kepada pelajar lama sahaja.

Kalau pelajar baru nak ambil pereksa pun tidak menjadi masalah. Lagi bagus. Kata orang ambil pengalaman. Jadi, saya pun ambil peperiksaan ini. Bak kata peribahasa untung sabut timbul, untung batu tenggelam.

Bagi pelajar baru kalau dapat banyak mumtaz dan markah keseluruhan lebih daripada 1000 ke atas maka mereka akan boleh naik ke tahun satu ijazah. Kalau gagal tidak menjadi apa-apa masalah. Ini yang saya dengan daripada senior-senior.

Bagi pelajar lama mereka mesti lulus bagi semua madah supaya boleh naik tahun kalau tidak mereka kena ambil pereksa semula atau mengulang tahun. Kalau gagal maka rugi masa. Kalau boleh jangan rugi masa. Kena target bila nak habis sebab umur semakin meningkat.

Oleh hal yang demikian, kena belajar betul-betul dan bersungguh-sungguh. Study awal atau buat persiapan awal. Bukan last minute. Banyak kena belajar lagi ni.

Buat masa sekarang ni saya sedang berusaha dan mencuba untuk peperiksaan ini walaupun tak semua tajuk yang saya sempat belajar. Tapi saya nak mencuba juga. Seterusnya saya berdoa dan bertawakkal kepada Allah tentang bagaimana keputusan peperisaan saya nanti.

Sekian sahaja kalam saya pada kali ini. Insya-Allah berjumpa lagi.

Tiada ulasan:

Terima Kasih Kerana Sudi Mengunjungi Ke Blog Saya. Lain Kali Singgahlah Lagi!