Halaman

Isnin, 20 Februari 2012

Suatu Hari Nanti Mulut Ditutup

Firman Allah s.w.t.:

الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَيْدِيهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ (٦٥)
Maksudnya: Pada waktu itu Kami tutup mulut mereka; tangan mereka akan berkata kepada Kami dan kaki mereka pula menjadi saksi tentang apa yang mereka telah usahakan.
(Yasin: 65)

Firman Allah s.w.t.:

وَمَا كُنْتُمْ تَسْتَتِرُونَ أَنْ يَشْهَدَ عَلَيْكُمْ سَمْعُكُمْ وَلاَ أَبْصَارُكُمْ وَلاَ جُلُودُكُمْ وَلَكِنْ ظَنَنْتُمْ أَنَّ اللَّهَ لاَ يَعْلَمُ كَثِيرًا مِمَّا تَعْمَلُونَ (٢٢)
Maksudnya: Dan Kamu sekali-sekali tidak dapat bersembunyi dari kesaksian pendengaran, penglihatan dan kulitmu terhadapmu bahkan kamu mengira bahawa Allah tidak mengetahui kebanyakan dari apa yang kamu kerjakan.
(Fussilat: 22)

Marilah kita mengambil iktibar dan pengajaran daripada ayat-ayay ini bahawa ketika hari kiamat nanti mulut ditutup manakala tangan dan kaki boleh bercakap. Begitu juga pendengaran, penglihatan dan kulit menjadi saksi di hadapan Allah.

Ini bermakna bahawa seluruh anggota kita merakamkan segala perbuatan kita di dunia. Sekiranya diri ini benar-benar sedar dan ingat tentang ayat ini maka jika mahu melakukan maksiat pasti akan berasa malu dan takut kepada Allah. Oleh itu, diri ini mesti sentiasa ingat dan sedar untuk menjadi hamba Allah yang taat dan sabar melakukan perintah-Nya dan menjauhi larangan-Nya.

Mesti ingat dan sedar bahawa perbuatan jahat itu perkara yang boleh mengaibkan diri lebih-lebih lagi ketika di akhirat. Wal’iyazubillah, minta dijauhkan agar tidak mendapat malu besar di akhirat nanti.

Ya Allah, kami mengharapkan keampunan-Mu. Tutuplah keaiban kami di akhirat kelak, sebagaimana Engkau telah menutupnya di dunia. Engkaulah Tuhan yang Maha Pengampun lagi Maha Menutup keaiban.

 Rabbani Feat Mawi - Saksi

Tiada ulasan:

Terima Kasih Kerana Sudi Mengunjungi Ke Blog Saya. Lain Kali Singgahlah Lagi!