Halaman

Sabtu, 25 Februari 2012

Tulis Point-point

Pada kali ini saya nak cuba tulis secara point-point pula.

Tulis macam dalam buku nota. Tulis point-point penting je... supaya mudah nak baca dan ingat.

Kalau tulis panjang-panjang rasa susah nak baca... campur dengan rasa malas nak membaca. Jawabnya tak membacalah. Ni hal tentang buku nota masa belajar dulu-dulu.

Ok jug tulis macam ni... ringkas, padat dan ada mesej. 

'Mesej', itu yang penting. Walaupun tulis pendek-pendek tapi ada mesej.

Tapi kalau tulis panjang berjela-jela kalau takde mesej tak guna juga. Tulis panjang-panjang tapi mengarut, tak ada penghujung, ayat tergantung dan sebagainya. Macam mana nak faham maksud yang nak disampaikan.

Tulis point-pont tak bermakna saya tak suka tulis panjang-panjang lagi. Tidak.

Insya-Allah, tulisan yang panjang akan saya usahakan cuma pada saya nak tulis panjang-panjang ni memerlukan masa yang agak sedikit lama untuk disiapkan. Tak boleh tulis secara semberono. Tidak boleh.

Perlu lebih kepada pembacaan yang luas, pengkajian terhadap tajuk yang ingin disampaikan, maklumat yang jelas dan terperinci dan sebagainya. 

Pada saya kalau tulis artikel yang panjang tu buat kita jadi susah nak menulis dan terbantut pengasahan kemahiran menulis maka adalah lebih baik tulis pendek-pendek dulu-dulu.

Disebabkan rasa susah nak siapkan ertikel yang panjang sebab ketandusan idea, kita pun berhenti menulis.

Biasalah kadang-kadang susah juga nak dapatkan idea. Saya pun macam tu juga.

Jadi, saya pun ambil langkah ini supaya dapat meneruskan proses pengasahan kemahiran menulis, menggerak jari-jemari menaip di komputer dan menggerakkan otak untuk berfkir dan mengembangkan idea.

Rasanya cara ni la yang boleh saya buat sekatat ni. Yang penting saya tidak berhenti dan berputus asa tetapi saya terus... dan terus bergerak dan berusaha. 

Tiada ulasan:

Terima Kasih Kerana Sudi Mengunjungi Ke Blog Saya. Lain Kali Singgahlah Lagi!