Halaman

Sabtu, 8 Mei 2010

Serba Salah

اللَّهُمَّ اَلْهِمْنِى رُشْدِى وَأَعِذْنِى مِنْ شَرِّ نَفْسِى
Ya Alah, berilah aku ilham petunjuk dan peliharalah aku dari kejahatan”

Semenjak dua menjak ni saya berasa kekurangan dan kekeringan idea untuk menulis. Rasa susah nak dapatkan idea yang bernas, baik dan benar. Serba salah dibuatnya.

Nak kata kurang membaca tak juga. Nak kata kurang menulis pun tak juga. Nak kata malas berfikir pun tak juga. Sebab bila dapat idea baru je saya cepat-cepat tulis pada kertas. Tak pun simpan note dalam hp. Cuma sekarang ni saya rasa masalah pada nak kembangkan idea je.

Puas cungkil dan gali untuk mencari idea… memikir… bagaimana nak menghasilkan artikel yang isi penulisannya adalah baik, bermutu, bermaklumat, bermanfaat dan berilmiah.

Kadangkala timbul perasaan bimbang dalam diri jika tulisan saya menyalahi fakta yang sebenar, berbaur fitnah, menyinggung perasaan orang, sukar difahami, picisan, tak matang, dan kebudak-budakan.

Apabila memikirkan hal itu saya menjadi bingung dan berhati-hati ketika menulis supaya tak melakukan kesilapan tersebut. Namun, jika saya tak berlatih menulis dari sekarang tentu saya sukar nak menjadi penulis yang mahir pada suatu hari nanti.

Oleh hal yang demikian, saya beranggapan bahawa saya sedang belajar menulis artikel yang perlu membuat latihan dengan bersungguh-sungguh dari semasa ke semasa.

Sehubungan dengan itu semangat, kerajinan, keyakinan keberanian mencuba adalah perlu untuk meneruskan cita-cita ini. Insya-Allah. Mencuba perkara yang baik digalakkan tapi yang sebaliknya mesti dicegah sama sekali.

Semoga dengan menulis ni menjadi salah satu usaha saya menyampaikan dakwah, perkara yang baik dan bermanfaat. Selain itu, saya ingin menjadi antara individu Islam yang terlibat dalam usaha membanyakkan maklumat berbentuk agama, nasihat dan ilmiah melalui saluran ini. Amin.

Tiada ulasan:

Terima Kasih Kerana Sudi Mengunjungi Ke Blog Saya. Lain Kali Singgahlah Lagi!