Halaman

Selasa, 11 Mei 2010

Semoga Semangat Belajar!

Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar.

Sengaja tulis perkataan belajar banyak kali. Tujuannya supaya semangat belajar saya kekal lama. Maintain. Tak tergugat oleh mana-mana anasir.

Sebut tentang belajar maka teringat tentang fokus atau tumpuan. Oleh hal yang demikian, fokus pada belajar mesti lebih utama. Mesti ada ‘rasa’ nak belajar. Ops, jika ada rasa saja tak cukup jadi yang penting mesti kena buat. Mesti ada usaha dan kerajinan.

Nak menulis ni pun kena belajar. Pada saya tulis artikel kemudian post ke blog ni juga adalah salah satu perkara yang berkaitan dengan belajar. Belajar menulis supaya suatu hari nanti jadi mahir menulis.

Contoh lain, nak jadi ketua bagi sesebuah organisasi pun kena belajar juga. Bagaimana nak mengurus organisasi, nak pimpin anak-anak buah, beri arahan, rancang gerak kerja, buat keputusan dan sebagainya.

Pada saya setiap perkara yang nak dilakukan mesti mula dengan belajar. Belajar ilmu agama supaya faham tentang agama. Belajar membaca, menulis dan mengira (orang kata 3M) supaya selepas tu pandai membaca, menulis dan mengira.

Eh, terkeluar perkataan pandai! Ini maknanya belajar supaya jadi pandai. Manusia pada asalnya bermula daripada tak tahu tetapi bila dah belajar jadi pandai pula.

Sebut fasal pandai, banyak perkara yang boleh dikatakan tentang pandai tapi saya suka dan nak sebut perkara yang baik-baik je. Haaa macam… pandai mengaji, pandai memimpin, pandai berucap, pandai memancing, pandai memasak, pandai mengemas rumah, pandai beramah mesra, pandai memandu, pandai menolong orang, pandai buat kerja, pandai memujuk, pandai buat lawak, pandai mengajar dan banyak lagi.

Alangkah bahagianya hidup ni bila ada orang-orang pandai mengajarkan ilmunya kepada orang yang kurang pandai.

Selagi boleh belajar teruskan belajar. Seperti kisah seorang penuntut ilmu yang merasakan dirinya susah memahami ilmu. Namun, selepas menyaksikan peristiwa titisan air yang dapat melekukkan batu yang pejal maka dia menjadi lebih bersemangat dan rajin menuntut ilmu sehingga menjadi alim.

Ramai guru yang menyatakan bahawa kalau nak mendapatkan ilmu mesti bersungguh-sungguh belajar, rajin ulang kaji pelajaran, rajin baca buku dan banyak bertanya kalau tak faham.

Dalam sebuah buku yang berjudul Syarah Taklim al-Muta’allim pada fasal 3 bertajuk ‘Memilih Ilmu, Guru, Teman dan Ketabahan’ ada menyatakan bahawa dalam menuntut ilmu hendaklah tetap tabah dan sabar dalam menghadapi berbagai-bagai bahaya dan ujian mental yang muncul dalam menuntut ilmu.

Hal ini kerana syarat hendak sukses atau berjaya mesti menghadapi cubaan. Oleh itu, sesiapa yang ingin berhasil maksud dan tujuan menuntut ilmu harus bersabar menghadapi banyak cubaan.

Sebuah syair Sayyidina Ali bin Abi Talib Karramalluhu Wajhah:

اَلَا لَاتَنَالُ الْعِلْمَ اِلَّا بِسِتَّةٍ         سَأُنْبِيْكَ عَنْ مَجْمُوْعِهَا بِبَيَانٍ
ذَكَاءٍ وَحِرْصٍ وَاصْطِبَارٍ وَبُلْغَةٍ     وَاِرْشَادِ اُسْتَاذٍ وَطُوْلِ زَمَانٍ
Ertinya:
Ingatlah, kamu tidak akan memperoleh ilmu pengetahuan kecuali dengan enam perkara; yang akan kujelaskan secara ringkas.

Iaitu; kecerdasan, cinta kepada ilmu, kesabaran, bekalan biaya, petunjuk guru, dan masa yang lama.

Maksudnya bahawa penuntut ilmu tidak akan berhasil kalau tidak menempuhi enam fakror, iaitu:

1. Cerdik dan bijaksana.
2. Cinta untuk menghasilkan ilmu.
3. Kuat kesabaran dan menahan hati daripada segala kepenatan, bala ujian dan cubaannya.
4. Cukup belanja untuk menyara kehidupannya tanpa memerlukan usaha mencari rezeki yang bergantung kepada orang lain kerana keperluan hajat tersebut boleh mengelisahkan hati sehingga tidak mampu menghasilkan ilmu dan kemuliaan.
5. Mendapat petunjuk guru atas jalan yang betul.
6. Masa yang lama, maksudnya dalam belajar memerlukan waktu yang lama dan tidak berhasil dalam waktu yang sebentar.

Selagi boleh belajar teruskan belajar. Semoga dengan tulisan ini menjadikan saya khususnya dan pembaca umumnya supaya lebih bersemangat semasa belajar.

Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar. Belajar.

Semoga Semangat Belajar!

Tiada ulasan:

Terima Kasih Kerana Sudi Mengunjungi Ke Blog Saya. Lain Kali Singgahlah Lagi!