Halaman

Jumaat, 14 Mei 2010

Salah

“Di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung.”

Peribahasa ni mungkin ada kaitan dengan tajuk penulisan yang hendak disampaikan. Kalau tak banyak mungkin sikit… kalau sipi-sipi pun mungkin kena mungkin tak kena… paling tidak pun terasa angin-anginnya.

Sebenarnya saya nak bercerita tentang perkara yang berkaitan dengan “salah”. Saya rasa di mana-mana kita pergi tentu kita akan berhadapan dengan perkara ini.

Salah... kalau bercakap tentang salah… semua manusia tak terlepas daripada membuat kesalahan dan kesilapan. Kena ingat la tentang ni. Tapi antara perkara yang tertekan ialah apabila kita berhadapan dengan orang yang suka menyalahkan orang lain. Seolah-olah orang tersebut hendak lepas tangan tarhadap masalah yang berlaku.

Memang nampak kesian kepada orang yang dipersalahkan. Nak tak nak dia pula yang kena jadi seperti orang yang bersalah atau kena mengaku salah atau erti kata lain mangsa keadaan. Oleh sebab tak mahu keadaan menjadi lebih tegang lagi maka terpaksalah si mangsa memohon maaf.

Tapi yang hairannya orang yang benar-benar buat salah berasa ego, tak mahu mengaku salah dan memohon maaf. Manusia yang bertamadun tak seharusnya mengamalkan sikap sedemikian kerana menjadikan orang lain sebagai kambing hitam. Dek angkara tersebut orang yang benar dihukum bersalah.

Beginilah hukuman manusia yang berat sebelah dan tak adil. Orang yang kuat, berpangkat, berbohong dan berkepentingan tidak akan disabit kesalahan walaupun terang-terang nampak bersalah. Siap dengan bukti, saksi dan diketahui ramai orang lagi. Bak kata peribahasa sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah jua.

Bila melihatkan situasi begini timbul rasa sedih dan kesian. Apa boleh buat sabar je la… ujian. Pada suatu hari nanti kebenaran pasti tiba, muncul, dibela, dan ditegakkan. Biasalah macam filem juga hero mesti kalah dulu nak dekat ending baru menang…

Individu yang suka menyalahkan orang lain ni boleh diibaratkan seperti kuman di seberang lautan nampak, gajah di depan mata tak nampak. Tak habis-habis nak cari kesalahan orang.

Semoga Allah memberi ganjaran yang besar kepada orang yang benar, tertindas, teraniaya dan dizalimi. Cumanya mesti kuat semangat, sabar, tabah dan tak berputus asa menempuh ujian ini. Satu lagi sentiasa dekatkan diri kepada Allah serta banyakkan berdoa kepada-Nya.

Tiada ulasan:

Terima Kasih Kerana Sudi Mengunjungi Ke Blog Saya. Lain Kali Singgahlah Lagi!