Halaman

Ahad, 1 April 2012

Walaupun Miskin Harta Tapi Kaya Ilmu Dan Budi Pekerti

Sesetengah orang yang rasa dirinya sangat kaya dari sudut harta merasakan dirinya lebih baik dan mulia daripada orang miskin dan susah. Dia berasa kekayaan adalah segala-galanya. Dia menganggap orang miskin itu hina, pemalas dan berdarjat rendah.

Kasihan rasanya apabila orang miskin dianggap sedemikian.

Sebenarnya mana boleh memandang orang yang lebih susah dan miskin itu hina. Kita semua sama. Cuma orang yang mulia di sisi Allah itu ialah orang yang bertaqwa.

Setiap manusia itu ada maruah, harga diri dan jati diri. Seseorang itu tidak boleh buat sesuka hatinya menghina, manjatuhkan air muka dan maruah dan mengaibkan orang lain. Ingatlah, jika di dunia suka mengaibkan orang maka balasan di akhirat adalah lebih dahsyat lagi.

Adalah lebih baik miskin harta tapi kaya dengan ilmu dan budi pekerti. Ilmu yang dimiliki sangat bermanfaat kepada dirinya dan orang lain. Manakala budi pekerti yang baik dan mulia pula sangat disenangi oleh ramai orang.

Sebagaimana Rasulullah s.a.w. yang mempunyai kebijaksanaan dan akhlak yang mulia. Baginda disenangi, disegani dan dihormati oleh para sahabat dan musuhnya. Oleh itu, marilah kita berusaha untuk menjadi orang yang kaya ilmu dan budi pekerti.

Tiada ulasan:

Terima Kasih Kerana Sudi Mengunjungi Ke Blog Saya. Lain Kali Singgahlah Lagi!