Halaman

Khamis, 13 Oktober 2011

Fuh, lega!

Rasa lega dan senang hati apabila kerja atau tugasan telah siap. Apabila sesuatu tugasan telah siap diselesaikan pasti kita akan menyatakan siap juga kerja ini. Alhamdulillah, kerja sudah siap.

Tugasan yang mesti disiapkan tidak boleh ditangguhkan kerana untuk mengelakkan daripada mendapat bebanan tugasan yang banyak dan berganda. Hal ini akan menyebabkan berasa tidak mampu untuk menyiapkannya dengan baik. Selepas itu, akan berlaku kesan-kesan buruk seperti mutu kerja tidak berkualiti, prestasi kerja menurun dan lambat menghantar tugasan pada tempohnya.

Sikap suka menngguh-nangguhkan kerja mesti dielakkan. Jangan diamalkan. Dilarang berbuat demikian. Jika selalu bersikap demikian lama-kelamaan akan menjadi tabiat yang melekat pada diri. Setelah menjadi tabiat maka susah pula hendak berubah.

Oleh hal yang demikian, sebelum menjadi tabiat maka cepat-cepatlah berubah. Lakukanlah perubahan dengan segera sebelum sikap suka menangguh-nangguhkan kerja mendarah daging dalam diri serta menjadi amalan.

Membuat alasan kerana ingin menangguhkan kerja seperti menyatakan bahawa ada banyak masa lagi, boleh buat waktu lain, boleh buat lain kali, saya buat nantilah, sekejap lagi saya akan buat dan sebagainya adalah mainan di bibir. Lebih kepada bercakap sahaja padahal usaha-usaha untuk menyiapkan tugasan masih tidak dilaksanakan juga. Contoh kata-kata tadi seperti sedang berjanji tetapi sebenarnya berbohong.

Sebaik-baiknya siapkan tugasan ketika masa lapang sebelum datangnya masa sibuk. Jangan berasa menyesal jika sedang dalam keadaan sibuk. Silap siapa jika ini berlaku. Jangan salahkan orang lain. Seharusnya sejak dari awal lagi telah sedar tentang kepentingan mengurus masa dengan baik dan bijak.

Biar susah sekarang senang kemudian. Biar sibuk sekarang lapang kemudian. Tujuannya supaya pada hari kemudian kita akan berasa ceria, gembira, bahagia dan tenang.

Berakit-berakit ke hulu,
Berenang-renang ke tepian,
Bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian.

Akhir kata, setelah berhasil menyiapkan kerja maka katakanlah: Fuh, lega! Kerja sudah siap! Alhamdulillah.

Tiada ulasan:

Terima Kasih Kerana Sudi Mengunjungi Ke Blog Saya. Lain Kali Singgahlah Lagi!