Halaman

Rabu, 31 Ogos 2011

Merdeka Yang Sebenar

Pada tahun ni kita yang duduk di Malaysia menyambut hari raya aidilfitri bersama hari kemerdekaan pada 31 0gos. Hari Rabu ni la rakyat Malaysia akan menyambut hari kemerdekaan.

Kalau sebut fasal merdeka mesti tak terlepas daripada bercerita tentang sejarah seperti zaman negara dijajah, tokoh-tokoh pejuang kemerdekaan, penderitaan orang dulu-dulu, peperangan, perjuangan, pengorbanan dan sebagainya.

Tiap-tiap tahun sambut merdeka tapi… mesti ada tapi. Saya rasa anda sendiri boleh fikir apa yang tapi tu. Kalau sebut tapi mesti ada benda yang tak elok berlaku. Kebiasaannya macam tu la. Banyak tak elok daripada yang elok.

Jadi macam mana merdeka yang sebenarnya kita kena faham. Adakah merdeka tu adalah semata-semata negara bebas daripada penjajah sedangkan pemikiran masih dijajah? Memang penjajah tak serang kita secara fizikal tapi mereka serang kita melalui serangan pemikiran.

Jadi dalam kesempatan ini saya ingin memetik kata-kata daripada Tuan Guru Hadi Awang yang diambil daripada Harakah Daily menyatakan bahawa tidak ada kemerdekaan selagi tidak mengabdikan diri kepada Allah SWT.

“Selagi sembahyangnya tidak mengadap Allah, selagi syariat dan hukum-hakamnya tidak mengikut syariat dan hukum-hakam Allah, tidak dinamakan merdeka dalam erti kata yang sebenar,” jelasnya.

Tegasnya, perjuangan memerdekakan manusia dengan hanya mengabdikan diri kepada Allah.

“Ketahuilah, umat Islam belum merdeka daripada penjajah Inggeris, penjajah Perancis, penjajah Itali, penjajah Komunis, penjajah Cina, Rusia dan lain-lain selagi mereka tidak melaksanakan Islam di tanahair mereka.

“Selagi hukum Islam tidak berdaulat, syariat Allah tidak diamalkan semuanya, menandakan perjuangan kita belum selesai, perjuangan untuk menyambung risalah yang dibawa oleh Nabi Muhamad s.a.w. belum selesai,” ujarnya lagi.

Oleh hal yang demikian, kemerdekaan yang sebenar ialah mengabdikan diri kepada Allah SWT.

Firman Allah SWT:
وَأَنَّ هَذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلاَ تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبِيلِهِ ذَلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (١۵۳)

Maksudnya: Dan bahwa (yang Kami perintahkan ini) adalah jalan-Ku yang lurus, maka ikutilah dia, dan janganlah kamu mengikuti jalan-jalan (yang lain), karena jalan-jalan itu mencerai beraikan kamu dari jalanNya. Yang demikian itu diperintahkan Allah agar kamu bertakwa.
(Al-An’am: 153)

Firman Allah SWT lagi:
قُلْ هَذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِي وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنْ الْمُشْرِكِينَ (١۰۸)

Maksudnya: Katakanlah (wahai Muhammad): "Inilah jalan (agama) ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan aku tiada termasuk orang-orang yang musyrik."
(Yusuf: 108)

Tiada ulasan:

Terima Kasih Kerana Sudi Mengunjungi Ke Blog Saya. Lain Kali Singgahlah Lagi!