Halaman

Khamis, 17 Mei 2012

Selamat Hari Guru

Sempena hari guru ni saya nak ucapkan kepada semua guru di seluruh dunia "Selamat Hari Guru".

Rasanya sempat lagi... masih tak lewat lagi nak ucap selamat hari guru.

Tarikh 16 Mei ni rupa-rupanya tarikh hari guru.

Sebelum-sebelum ni saya tak pernah ambil tahu pun tentang bila tarikh hari guru. Tak patut betul la saya ni.

Oleh sebab saya dah kembali semula mengajar budak sekolah rendah di sebuah sekolah agama maka saya rasa saya mesti ingat tarikh sambutan hari guru ini sampai bila-bila... insya-Alllah.

Jangan lupa tarikh ini! Saya mesti ingat tentang tarikh ini. Mulai hari ini saya akan cuba ingatkan tarikh ini... insya-Allah.

Dalam kesempatan ini saya ini ucap terima kasih kepada guru-guru yang telah mengajar saya. Terima Kasih banyak. Terima kasih yang tak terhingga... jasamu akan saya kenang sampai bila-bila.

Saya juga ingin meminta maaf sekiranya saya adalah pelajar yang tidak hormat dan beradab sopan kepada guru, tak beri perhatian ketika belajar, buat sakit hati guru, tak dengar cakap guru, lawan cakap guru dan lain-lain. Saya nak minta maaf.

Sesungguhnya antara orang yang saya respect di dunia ini ialah guru. Sebabnya ialah guru telah mengajar manusia dengan ilmu-ilmu yang berguna.

Gurulah orang yang telah mengajarkan ilmu kepada manusia. Kalau bukan guru siapa lagi. Kalau tiada guru maka ramailah manusia yang jahil di dunia ini.

Sebagaimana saya adalah seorang yang cintakan ilmu maka adalah sepatutnya saya menghromati guru, menjaga adab sopan kepada mereka, berbuat baik dengan mereka, menghargai pengorbanan dan jasa baik mereka, dan sebagainya.

Saya patut berbuat demikian kerana melalui guru saya dapat mengetahui ilmu, belajar sesuatu ilmu, belajar ilmu-ilmu baru dan sebagainya.

Sesungguhnya saya adalah orang yang dahagakan ilmu. Jadi, kepada guru sajalah orang yang boleh mengajarkan ilmu kepada saya. Sememangnya kita kena belajar dengan berguru. Tak boleh belajar sendiri takut nanti belajar dengan syaitan dan terus sesat. Dah la sesat lepas tu sesat lagi menyesatkan. Ini yang tak nak tu.

Jadi, memang benarlah guru itu adalah lilin yang membakar diri, guru adalah sebagai sumber yang menerangi cahaya kepada orang yang mahukan cahaya daripada kegelapan.

Hal ini samalah juga berlaku kepada guru yang teragung sekali di dunia, iaitu Rasulullah s.a.w. yang mengajarkan ilmu-ilmu agama kepada manusia. Seterusnya ilmu itu berkembang dan terus sampai ke hari ini dan ke hari qiamat. Maka cahaya Islam itu terus menyala dan tidak akan padam sampai hari qiamat kerana ilmu itu diwarisi pula oleh ulama-ulama yang ikhlas.

Oleh itu, marilah kita berguru dengan ulama. Belajar ilmu agama supaya tahu dan faham tentang hal-hal yang berkait dengan agama, urusan dunia dan akhirat.

Sesungguhnya apabila menyebut hal ini maka jelaslah bahawa pengorbanan dan perjuangan guru itu sangat besar kepada manusia sejagat.

Terima Kasih Guru dan Selamat Hari Guru.

Tiada ulasan:

Terima Kasih Kerana Sudi Mengunjungi Ke Blog Saya. Lain Kali Singgahlah Lagi!