Halaman

Khamis, 31 Mei 2012

Akses Internet Tiap-Tiap Hari

Sekarang ni susah benar saya nak buat tak online tiap-tiap hari. Maksudnya sekarang ni setiap hari saya online internet.

Dah jadi Tabiat. Kalau tabiat ni baik... ok alhamdulillah. Kalau tabiat ni negatif atau buruk dan memudharatkan... saya minta dijauhkan daripada melekat pada diri dan mesti diubah tabiat buruk tersebut.

Ini berkait dengan masa. Bagaimana menguruskan masa? Kalau dah tiap-tiap hari online, kemudian online pula berjam-jam maka sudah tentu secara logiknya dalam sehari masa yang digunakan untuk aktiviti online adalah lebih banyak darpada aktiviti-aktiviti lain. 

Jadi, bagaimana dengan aktiviti, kerja buat, gerak kerja, program dan amalan lain? Adakah terabai, tertangguh dan tidak terlaksana?

Fikir-fikirkan... sedang fikirkan... 

Kadang-kadang terfikir juga kalau demikian bilakah masa nak membaca buku, mengaji al-quran, menghafaz al-Quran, menghafaz hadis, menulis dan sebagainya? Bilakah nak buat perkara-perkara ilmiah tersebut?

Itu tak termasuk dengan hal-hal yang berkait dengan ibadah, amalan soleh yang mendatangkan pahala.

Pernah juga terfikir adakah dengan asyik online itu akan menjadi suatu amalan yang mendatangkan pahala atau perbuatan yang sia-sia? Jika sia-sia bagaimanalah keadaannya di akhirat? 

Bila fikir balik seolah-olah aktiviti itu lebih banyak kepada hal keduniaan. Sepatutnya aktiviti ke arah akhirat yang mesti banyak dilakukan dalam kehidupan seharian. Masa-masa yang diberikan itu sepatutnya lebih banyak digunakan untuk aktiviti, kerja buat, gerak kerja, program dan amalan yang berkait dengan kehidupan di akhirat.

Rasa insaf pula bila sebut tentang akhirat.

Baiklah, bagaimana kalau ubah tabiat online? lepas ni online sekali-sekala... kadang-kadang... jarang-jarang.

Tapi sebenarnya apakah yang saya lakukan semasa online dan untuk perkara apakah saya gunakan internet?

Sebenarnya saya gunakan internet untuk mencari maklumat, berita terkini dan lain-lain. Kebanyakannya menjurus kepada maklumat memandangkan internet adalah information technology (IT). Dalam bahasa Melayunya ialah teknologi maklumat. Jadi, ini bermakna internet bukanlah teknologi ilmu.

Saya juga gunakan internet untuk mencari maklumat tentang judul buku yang terbaru, yang sudah ada, dan yang dah lama ada di pasaran.

Lazimnya sebelum saya beli buku saya akan cari maklmuat di internet tentang buku yang hendak saya beli. Senang sikit buat macam ni. Dengan cara ni saya boleh tahu harga, penertbit dan penulis buku. Bila di kedai buku saya terus beritahu kepada penjual buku tentang buku yang hendak dibeli.

Sekiranya ditanya tentang latar belakang buku tersebut maka dengan mudah saya beritahu kepadanya kerana saya sudah ada maklumat tentang buku yang ingin dibeli.

Satu lagi dengan cara ini saya boleh buat bajet kewangan yang sepatutnya supaya buku yang dibeli tidak melebihi senarai yang dirancangkan. Maksudnya kalau tak buat senarai barang yang hendak dibeli bimbang akan rambang mata... main beli je... nampak ni nak beli.

Kadang-kadang sebelum nak membeli sesuatu barangan saya akan terlebih dahulu mencari maklumat tentang barangan tersebut. Cara ini memang banyak memudahkan saya. Saya juga berasa yakin ketika hendak membeli.

Ada juga ketika saya hendak ke sesuatu tempat yang tak pernah saya pergi maka saya akan mencari maklumat dan melihat peta. Kemudahan seperti google map, satelite dan sebagainya memang memudahkan. Jadi, sedikit sebanyak saya tahu arah dan jalan ke destinasi yang hendak dituju.

Saya juga gunakan internet untuk download kuliah agama. Sekarang ni di internet dah banyak. Tinggal nak cari nak download saja. Kita boleh cari di Mymaktabaty, Terengganukini, Darulkautsar.net, YouTube dan lain-lain lagi. Pada saya kalau cari benda yang baik mesti dapat benda yang baik juga. Begitulah sebaliknya.

Selain itu, saya gunakan internet untuk download buku-buku atau kitab-kitab yang berformat doc, pdf, djvu, software dan sebagainya. Kebiasaanya buku-buku agama. Kalau nak beli ratusan buku yang ada di pasaran memang tak mampu kerana memerlukan kewangan yang banyak. Jadi, melalui cara ini dapat download secara percuma. 

Lagi pun pemilik website dan blog yang menyediakan kemudahan itu mengizinkan pengguna internet download dengan percuma. Di samping itu pemiliknya berniat agar ilmu Islam itu dapat disebarkan kepada orang lain.

Demikianlah penggunaan internet dan aktiviti yang saya lakukan ketika online. Kemudahan-kemudahan yang terdapat di internet itu seboleh mungkin saya manfaatkan. Sekiranya terdapat perkara-perkara yang mensia-siakan masa maka pada saya, saya mesti jauh dan elakkan. Hal itu jika tak disedari boleh meleka dan melalaikan sehingga mengabaikan perkara utama dan penting yang mesti dan sepatutnya dilakukan dalam seharian.

Kesimpulannya, saya kena kurangkan online, online untuk perkara yang penting-penting saja, ubah tabiat buruk, gunakan internet untuk perkara yang baik, manfaat dan berfaedah saja dan mesti banyak menggunakan masa untuk perkara-perkara ilmiah, yang boleh menambahkan pahala, dan yang boleh meingkatkan iman dan taqwa. Insya-Allah.

Saya mesti usahakan... saya mesti lakukan... jangan cakap dan tulis saja. Saya mesti ada kekuatan dan kemampuan untuk berubah kepada yang lebih baik. Inilah muhasabah saya pada hari ini. Saya berharap agar hari ini adalah lebih baik daripada semalam, dan hari esok adalah lebih baik daripada hari ini.

Tiada ulasan:

Terima Kasih Kerana Sudi Mengunjungi Ke Blog Saya. Lain Kali Singgahlah Lagi!