Apabila Rasulullah s.a.w mendapat berita bahawa kaum kafir Quraisy
Makkah bersama-sama dengan kaum Yahudi Madinah, iaitu Bani Nadhir, Bani
Quraizah dan beberapa kaum lain seperti Bani Ghatofan, Bani Asad, Bani Salim,
Bani Fazarah, Ashja’ dan Murrah hendak menyerang kaum Muslimin di Madinah maka
Baginda pun terus mengumpulkan para sahabat dengan mengadakan perbincangan bagi
menangani ancaman yang besar ini.
Di sini menunjukkan Bahawa Rasulullah s.a.w mengadakan mesyuarat untuk
membuat sesuatu keputusan. Rasulullah s.a.w juga tidak membuat keputusan
seorang diri. Walaupun Rasulullah s.a.w seorang rasul, baginda tetap mahu
mendengar pendapat, idea dan cadangan daripada para sahabatnya.
Dalam perbincangan itu, seorang sahabat yang bernama Salman al-Farisi
r.a telah mencadangkan supaya menggali parit sebagai kubu untuk mengelilingi
Bandar Madinah. Pendapat ini telah dipersetujui ramai. Inilah kelebihannya
apabila mengadakan mesyuarat.
Peristiwa ini dikenali sebagai peperangan ahzab atau khandak.
Dinamakan ahzab kerana tentera musyrikin yang terdiri daripada kafir Quraisy
Mekah bergabung dengan kaum Yahudi Madinah untuk menyerang kaum Muslimin di
Madinah. Manakala dinamakan khandak kerana peristiwa menggali parit tersebut.
Peristiwa ini berlaku pada bulan syawal tahun ke-5 Hijrah bersamaan
627 Masihi. Peristiwa ini sangat besar ancaman dan cabarannya kerana tentera
musyrikin yang ramai hendak menyerang Madinah. Ini menunjukkan bahawa
musuh-musuh Islam itu adalah ramai dan berada di segenap penjuru. Musuh-musuh
Islam bukan sahaja berada di luar malah ada di dalam Jemaah Islam. Yang ada di
dalam inilah paling bahaya. Ibarat gunting dalam lipatan dan musuh dalam
selimut. Memang bahaya.
Selepas semua bersetuju dengan pendapat Salman al-Farisi, maka mereka
pun melaksanakan kerja-kerja menggali parit di sebelah utara Madinah. Kerja-kerja
menggali parit ini dilakukan oleh Rasulullah s.a.w bersama-sama dengan para
sahabat.
Beginilah sikap ketua yang bertanggungjawab. Sesuatu kerja itu
dilakukan bersama-sama dengan orang-orang bawahannya. Berdiri sama tinggi,
duduk sama rendah. Tidak hanya pandai mengarah sahaja sedang dia melihat atau
monitor orang-orang bawahan membuat kerja bahkan dia turut sama melakukannya
sehingga selesai.
Bayangkan pada masa itu Rasulullah s.a.w berumur 58 tahun, namum
baginda tetap gagah dan kuat melakukan kerja-kerja tersebut. Rasulullah s.a.w
tidak sesekali menyatakan alasan bahawa baginda telah tua, tidal larat, penat
dan letih. Rasulullah s.a.w juga tidak sesekali mengada-adakan alasan dan
mereka-reka cerita untuk mengelakkan diri daripada membuat kerja-kerja menggali
parit. Namun begitu, Rasulullah s.a.w tetap menggali parit sehingga seluruh
badannya dipenuhi dengan tanah dan debu.
Ketua yang bertanggungjawab adalah ketua yang sentiasa bersama-sama
dengan orang-orang bawahan atau rakyatnya. Susah sama susah, senang sama
senang. Kesenangan bukan dinikmati oleh dirinya sahaja bahkan dinikmati oleh semua
orang dan dia juga bukanlah orang yang terlebih dahulu menikmati kesenangan. Sebagaimana
yang ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w bahawa baginda sanggup bersusah-payah
turun bersama-sama para sahabat menggali parit, menghadapi kesusahan,
keletihan, kelaparan dan terik panas matahari.
Oleh hal yang demikian, sekiranya kita menggalas amanah sebagai
seorang ketua maka jadilah ketua yang bertanggungjawab seperti Rasulullah
s.a.w. Jadikanlah baginda sebagai contoh teladan. Zaman sekarang memang susah
hendak menjumpai ketua yang bertanggungjawab tetapi yang ramai adalah yang tahu
memberi arahan sahaja. Ketua yang bertanggungjawab adalah ketua yang tidak
mementingkan diri sendiri.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan